Malaysia Web Hosting

Blog ini dibangunkan khusus untuk pengguna komputer. Matlamat utama untuk menyalurkan maklumat kepada para pembaca tentang dunia komputer dan IT terutamanya untuk rakyat Malaysia. Ruangan komen disediakan untuk berkongsi pendapat dan pengalaman dalam bidang komputer dan internet.


Segala maklumat yang disampaikan dalam blog ini adalah hasil kajian, pembacaan dan pengalaman penulis mengenai sistem komputer dan dunia IT. Ia berdasarkan fakta sebenar mengenai perkara berkaitan. Di harap anda semua mendapat maklumat dan manfaat dari blog ini.


Selaku ‘technical advisor’ yang secara langsung terbabit dalam persoalan ini saya akan cuba berkongsi pengalaman saya dalam memperbaiki masalah yang sering dihadapi oleh pelanggan saya. :-)


Harga Pemeriksaan Komputer / Laptop = RM 10
Harga Format komputer / Laptop = RM 50


**Harga bagi yang memerlukan pengantian alat komputer/laptop yang sudah rosak adalah tertakluk pada harga pasaran semasa.**

Tuesday, May 5, 2009

Serangan Adware

Jika anda gemar memuat turun lagu dan video baru dari internet, anda perlu berhati-hati kerana fail-fail ini mungkin telah dimasukkan dengan iklan tanpa sedar atau adware.

Didapati sesetengah fail Windows Media yang diperoleh dari rangkaian peer-to-peer seperti Kazaa mengandungi sejenis kod yang boleh menghasilkan iklan popup atau adware. Fail-fail ini kelihatan sepertimana lagu biasa dan video pendek dalam format Windows Media, tetapi telah dimasukkan dengan pelbagai jenis pop-ups dan ada diantaranya cuba untuk merampas (hijack) alamat homepage pada pelayar web.

Berikut adalah langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko serangan adware:

Aturan pada Windows Media Player
Pilih Tools -> Options -> Privacy dan nyahaktifkan Acquire licenses automatically for protected content. Dengan ini, satu dialog amaran akan dipaparkan kepada anda setiap kali fail cuba untuk mendapatkan lesen dari alamat tapak web sumber. Jika anda ragu-ragu dengan tapak web tersebut, pilih "No".

Aturan pada Internet Explorer
Minimumkan penggunaan ActiveX control. Dalam IE pilih Tools -> Internet Options -> Security dan klik Custom Level.

Aturan pada Automatic Updates
Aktifkan fungsi Automatic Updates di dalam Windows anda. Untuk penerangan lanjut, sila baca artikel Menggunakan Automatic Updates Secara Efektif.

Gunakan perisian pop-up blocker
Perisian ini boleh mengelakkan tetingkap atau iklan tanpa sedar keluar pada skrin anda.

Gunakan perisian Anti Hijacker
Perisian ini boleh mengelakkan aktiviti rampasan pada alamat Home Page IE.

Anda boleh menggunakan perisian PC Security bagi melindungi alamat Home Page anda.

Gunakan Firewall
Gunakan perisian pendinding api seperti ZoneAlarm. Jika anda menggunakan Firewall Windows, pastikan firewall memantau semua paket yang keluar masuk dari komputer anda.

0 comments:

  © Blogger template 'Star Wars' by Ramal PC Solutions 2008

Back to TOP